fredag 28. november 2014

Adventstid 2014 er i gang!

I går feiret man Thanksgiving rundt omkring i verden. Her hos oss var det dog ingen kalkun. For første gang på mange år droppet jeg vår enkle Thanksgivingfeiring med den utsøkte maten. Vi får glede oss til kalkun på nyttårsaften i stedet.

Det var derimot ett sørgelig rot i huset siden jeg gravde gjennom de tre eskene med julepynt.

Etter noen timer med vasking og dekorering, ble stua og kjøkkenet juleklart. Jeg er riktig så fornøyd.

Nå gjenstår det bare å få pyntet juletreet om tre ukes tid. Juletreet ble hentet forrige helg, så det står klart i garasjen. En enkel fin gran.

I år har jeg ikke hengt opp adventskalendergavene til guttene, til tross for at de har noen nydelig broderte adventskalendere.

Årsaken til dette er at de fleste kalendergavene er så store (og/eller tunge) at det bare ville blitt kaos. Derfor er gavene stablet på en av kommodene i stua.

Det ser kanskje ikke ut som om det er noe system i dem, men det er det. To like stabler, en til høyre og en til venstre. Utover adventstiden vil stabelen bli mindre og mindre. Jeg virkelig gleder meg til de skal åpne, for jeg er helt sikker på at gavene faller i smak.

Også i år har jeg skrellet ned julegavelista til ett absolutt minimum. Kun 15 gaver blir kjøpt. Den kunne vært dobbelt så lang, men jeg har bestemt meg for at det er unødvendig å bruke store summer på å kjøpe gaver til andre enn de aller nærmeste. For husk;
 
"Julen handler ikke om gaver og papir, men om den kjærlighet vi gir. Og høytiden feirer vi best, hvis vi husker at det er hjertets fest!"
 
Etter hvert som kjøkkenet nå blir rent og pent skal jeg gå i gang med å lage noen julekaker. Hovedsakelig blir det en stor dose av "Verdens beste sjakkruter", noen "Rengakaker" og så tenkte jeg å lage "Marvposteier" for første gang på veldig mange år. "Marvposteiene" får jeg komme tilbake med oppskrift på, så snart jeg har gravd den frem og fått laget noen.
 
Nå skal jeg gå i gang med å bli ferdig med vasking av kjøkkenet. Så skal det bakes brød, før jeg lager middag og tar helg. Jeg antar at hjemmelaget pizza blir populært. Og siden kjøkkenet begynner å bli veldig julekoselig skal det ikke stå på trivselen når jeg går i gang.
 
Foreløpig har jeg absolutt ingen planer for helgen, men jeg bør nok prioritere egenpleie siden det har vært "tøffe tider" i det siste.
 
God helg folkens!

4 kommentarer:

  1. Så koselig du har gjort det!
    Jeg har ikke det minste lyst til å pynte til jul i år i det hele tatt, men jeg får vel gjøre et forsøk i morgen på å få opp noen julegardiner på kjøkkenet og et par adventsstaker. Så får vi se om det blir noe mer pynt når vi kommer nærmere jul.
    Ta vare på deg selv, snuppa! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må jo nesten prøve å gjøre det litt koselig her til jul.

      Neste prosjekt blir å finne noe sted å lagre alt rotet, siden vi pr tiden er i mangel av en bod....

      Du får nok ordna til advent og jul du også, skal du se... noen ganger tar ting tid, men VIPS! så er det på plass :)

      Klemmer <3

      Slett
  2. Og forresten: hvis ikke kalenderen min er helt feil, så har ikke 2015 startet enda ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!