tirsdag 23. november 2010

Rengakaka - Ringakake

I går ettermiddag gjorde jeg er forsøk på å bake Rengakaka, et bakverk som opprinnelig er fra Rana. Jeg hadde aldri hørt om det før jeg flyttet hit, men har hørt masse om det siden, og smakt det ved noen annledninger. Rengakaka er ikke en kake, men en slags brødbakst, som serveres med smør og pålegg!

Jeg tenkte jeg skulle dele oppskrift og fremgangsmåte med dere der ute, for de er relativt enkle å lage, og veldig gode. Min oppskrift har jeg hentet fra en samling oppskrifter som er samlet og utgitt av Nordland Bondekvinnelag i 1983. "Gamle matoppskrifter fra Nordland". (Må medgi at jeg "skjemtes" litt da jeg fant boka her i høst, for den er lånt av noen for 10-15 år siden - og ikke levert tilbake. Og nå husker jeg ikke hvem jeg lånte den av... så hvis du har lånt meg boka; jeg har den ennå...)

Jeg laget den lyse varianten, det finnes en mørk en også, bakt med grovere mel. Men denne er best, sies det! Og prøvesmakerne i går var veldig fornøyde!

Oppskriften er som følger;
1 kg hvetemel
200 gram margarin
2 ss sukker (honning kan brukes i stedetfor)
2 ss hjortetakksalt
6 dl melk

Alt has i en foodprosessor. Først alt det tørre, så smuldret margarin (jeg skar bare terninger), og til slutt melken. Så er det bare å kjøre foodprosessor i 5-10 minutter til du har en god deig.

Siden denne deigen er kald, er den veldig grei å holde på med. Intet tidspress. Jeg tror den med fordel kan hvile en halvtimes tid før den bakes ut, for den oppfører seg litt som en pepperkakedeig. Bare pass på at den ikke begynner å tørke, dvs. dekk til den deigen du ikke holder på med.

Deigen deles så opp i små emner, som trilles ut til blyant-tykk og jevn pølse. Så er det bare å lage små flate "sneglehus", rulle rundt og rundt. Det kan gjerne være en liten åpning i midten, slik at kakene ikke får en topp når de hever seg i ovnen. I utgangspunktet skal de være helt flate og jevne. Jeg leste et sted at det skulle være 7 ringer, men jeg laga hver pølse ca 1 meter lang og snurra rundt, da ble de passe størrelse, ca 10 cm i diameter.

Legg dem på bakepapirkledd stekeplate, og stek dem på 250 grader til de er gylden-brune (eller lyse-gul-brune). Tar ikke mange minuttene det heller... Så er det bare å avkjøle dem på ei rist, smøre godt pålegg på (helst salt pålegg, sies det, men de er gode med brunost også!).

Rengakaka er her i denne linken beskrevet på Wikipedia. Oppskriften jeg har delt med dere her, ga 32 rengakaker. Da ønsker jeg lykke til med baksten, til de som vil prøve seg! Dere vil ikke angre!!!

Takk for oppmerksomheten!

10 kommentarer:

  1. ååå :)
    det så rimelig godt ut !! :)
    klem :)

    SvarSlett
  2. Yess! Der fikk jeg inspirasjonen til å hive meg rundt med årets rengakake, jeg også! Så blir det vel jul her hjemme også...tilslutt! :)

    Ingridi

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemeldingen, jenter!

    Nå kan jeg egentlig ikke forstå hvorfor man bare spiser rengakaka til jul, for det er jo så enkelt å lage, og veldig godt!!!

    Hadde vært morro å høre historien om disse kakene. Har prøvd å google etter den, men finner ingenting!

    ;-)

    SvarSlett
  4. Eg var heldig, fikk til og med rengakaka på arbeidsmaten. Tusen takk elskede.

    Harald

    SvarSlett
  5. Kjempebra oppskrift! Skal prøve å lage den :-)

    SvarSlett
  6. Harald, bra du liker dem... Men hvor ble dem av? he,he...

    Cindy, jeg anbefaler virkelig at du prøver den, for de er veldig gode... man blir fort hekta!

    KLEM

    SvarSlett
  7. bare til jul? når jeg vokste opp var det da helt vanlig at besta bakte rengakaka hele året, men jeg er ikke enig i at hvetemelsvarianten er best det skal være byggmel da blir de sprø på riktig måte og får den karakteristiske fargen og smaken

    SvarSlett
  8. Tja, siden jeg ikke er ranværing, så er det jo bare det jeg får fortalt som gjelder.... Det virker i allefall som om det er til jul disse blir bakt, men helt enig; rengakaka er super mat hele året!!!

    Jeg skal prøve meg på byggmels varianten i år, blir spennende å se om den blir like bra som hvetemels varianten fra i fjor!!! ;)

    SvarSlett
  9. Hei, Siv Anita :)

    Ho mamma baka rengakaka så ofte ho kunne, men pga
    plagsom astma måtte ho sitte ute i gangen når de ble stekt.
    De fleste sier at den rengakaka med grynmjøl (grove) er den orginale, å det kann godt hende, men Mamma bakte bare kveitmjølsrengakaka, å ho bi no 87 år i januar, så den fine ha no vært vanlig bra lenge den også. Vi baker den fine så tykk at vi deler den før vi har på smør å pålegg.

    Lykke til med bakinga (å det du ellers ska gjør)!
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  10. Fantastisk go oppskrift. Gøy å bak, og nydelig å spise 👍

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!