torsdag 20. november 2014

Polferd til Hemavan!

I går våkna jeg tidlig, men surra hjemme til klokka var rundt 11. Så satte jeg meg i bilen og kjørte mot grensen til Sverige. Polferd. Ja, ikke en sånn polferd som man gjør til Nordpolen eller Sørpolen, men en sånn som man gjør for å ikke bli flådd av norske priser.

Etter 15-20 minutters kjøring var jeg oppe på fjellet, der skinte sola og det var utrolig vakkert.

På grensen stoppet jeg for å ta noen bilder, det var rundt -8 grader, bakken og trærne var hvite av frosten.

Jeg hadde lastet ned en lydbok til mobilen, "Dødelig applaus" av Øystein Wiik, noe som gjorde kjøreturen koselig, der jeg satt i mitt eget selskap. 6 timer inn i lydboka kan jeg si; den er så langt absolutt å anbefale!

Siden jeg er en sneglekjører tok det godt over 1,5 timer før jeg var fremme i Hemavan. Jeg pantet noen poser med "burar" og tok en handlerunde inne på ICA. Det er en del varer som er mye billigere i broderlandet, så jeg handler noe av det, i tillegg til noen varer som vi ikke har i Norge. Kjøtt er billigere på Rema enn der inne, så jeg skjønner ikke poenget med å handle det der....

Når disse varene var plassert i bilen gikk jeg inn på interiørbutikken, men etter å ha sett meg raskt rundt, fant jeg ut at jeg ikke hadde bruk for noe av dette overprisa interiørgreiene og tuslet inn på Systembolaget i stedet for. Der er det ikke overprisa :)

Handlelista var lang; 1 flaske sprit og 16 flasker vin/likør. (Total pris; 1265,-) I tillegg hadde jeg 3 stk 6 pk øl fra butikken. (à 46,- pr 6-pk....) NEI, jeg smuglet ikke. Det var 3 lovlige kvoter.

Etter å ha fylt drivstoff (som var nesten 2,- billigere pr liter enn hjemme, når kurs er tatt i betraktning) og kjøpt meg en kopp kaffe og en snodig gul bolle, så satte jeg kursen hjem igjen. Temperaturen var sunket til -13 grader og det føltes svinkaldt.

Jeg stoppet på grensen på returen også, for å vente på de to som skulle overta 2 av kvotene. Her var kveldslyset spektakulært, himmelen glødet og vannet var frosset i små bølger inn mot land. Vakkert.

Ved 18-tiden var jeg vel hjemme igjen. Varene ble fordelt, noe som gjør at vinhylla mi er helt full og julegavevinen er sikret. Det meste var mitt, men noe tilfalt også de to hjelperne mine.

Det er lenge mellom hver gang jeg er i Hemavan. Stedet har ikke fristet så mye, men denne gangen kjente jeg at det skal bli gøy å ta en helg innover å kjøre slalom i vinter. Snøkanonene sprutet ut snø og prepareringen av sentrumsbakken og hotellbakken var i full gang :)

Sånn var min dag i går - kanskje jeg får være flinkere å  ta meg noen utflukter i vinterhalvåret også?!?!

Ha en superfin dag videre!

1 kommentar:

  1. Det er så hyggelig å se bilder fra kjente områder, takk!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!