onsdag 16. juli 2014

Tur til Virvatnet!

Etter å ha tilbragt natta i Cachebo like sør for Krokstrand, sammen med turistene, lot jeg Cachebo stå og kjørte opp til Polarsirkelsenteret. I ett fryktelig regnvær byttet jeg ut den ødelagte cacheboksen der oppe og stakk innom Polarsirkelsenteret for å kjøpe en bitterliten souvenir.

Valget falt på liten lomme for å ha småpenger i. Kjekt å ha hengende i Cachebo, til bomveier og sånn.

Etterpå kjørte jeg opp Virvassdalen. Det regna noe så helt vanvittig mye, men jeg tenkte at det fikk gå, jeg har jo goretex-klær! Like før jeg kom frem til demningen sluttet det brått å regne, skylaget lettet litt og når jeg parkerte var det ett og annet solgløtt.

Jeg tok bare med meg en liten "hoftesekk" og la i vei innover mot Virvatnet. Siden jeg har vært her mange ganger før så vet jeg at det er litt over 5 km å gå - og helt flatt terreng.

På parkeringsplassen stod det flere biler, 4 svenske og 2 norske. Likevel traff jeg bare en mann med to hunder på turen. Stakkars hundene. De kunne ikke løpe løse siden han bare var "barnevakt" for dem og fjellet er fullt av rein og ryper med unger. Han turte ikke slippe dem løse. Det hadde ikke jeg heller tatt sjansen på.

Landskapet var grønt og fint. Stien var ganske våt flere steder enn vanlig (jeg går jo bare hit på høsten, vanligvis), men ikke verre enn at jeg holdt meg høvelig tørr på beina. Jakken hang på sekken hele tiden og jeg kunne gå i t-skjorte. Fint turvær.

Vel fremme ved DNT-hytta kunne jeg klippe Ranatraskenkortet for 14. gang i år. Jeg gikk inn og signerte hytteboka, sjekket at cachen var på plass, spiste litt og så startet jeg på turen tilbake.

Vannføringa i elva var betydelig. Det virkelig buldret under broen. Tidligere har jeg bare sett vannet renne sakte nedover her. Det tyder på stor snøsmelting i høyfjellet, noe som er logisk med de temperaturene som har vært her i nord de siste ukene.

Totalt var turen 10,5 km lang. Jeg brukte 2 timer og 20 minutter + 20 minutters pause på hytta.

Jeg hadde tenkt å ta klippet på Blerekan på vei ned, men klokka gikk fort og jeg hadde andre planer på ettermiddagen... så da får Blerekan vente til en annen dag!