lørdag 19. juli 2014

Tur til Slettafjellet!

Fredag var det atter en gang tid for tur. Denne gangen til Ranatraskenklippepunktet på Slettafjellet. Dvs. klippepunktet er ikke på selve Slettafjellet, det er på varden på Steinmurfjellet... noe jeg erfarte i fjor, da jeg gikk helt til Slettafjellet og måtte gå tilbake for å finne klippepunktet... hmmmf...

Det var sol og varmt. Kanskje litt drøyt varmt for en slik tur? Det er en del høydemeter som skal beseires, men vi la i vei med friskt mot fra øverst i Bustneslia.

Vi fulgte stien opp til tregrensa, da ble det smått borte for oss. Både jeg og turfølget forundret oss over hvor mye vegetasjonen har vokst her det siste året. Til og med fjellbjørka begynner å bli stor.

Pausene ble mange, veldig mange. Hver gang vi reiste oss for å fortsette bestemte vi oss for at når vi var kommet opp DIT, da var det ny pause. Ett kjempegodt system som gjorde det levelig å gå oppover og oppover og oppover i varmen. Vi kosa oss og skravla. Utsikten ble bedre og bedre. Vi var lykkelige hver gang vi fant en elv/bekk å fylle vannflaskene i. Når vi gikk over snøen som ennå lå igjen ga vi oss god tid, kuldegufset fra snøen gjorde godt.

Nesten på toppen traff vi to andre turgåere. Det så ut som om de også hadde det varmt i dag, men de smilte og hilste når vi tuslet forbi hverandre.

Vi brukte over 2 timer opp!!! Men langt over en time var pauser. Man skal jo nyte turen! Ja, og ikke minst utsikten.

Ranatraskenkortene ble høytidelig klippet, for 17. gang i år, for min del, turfølget henger bittelitt etter.

Så hadde vi en veldig lang pause på toppen. Spiste masse kjeks og så på utsikten i alle himmelrettninger. Svartisen, Mo, fjordarmene, de andre fjellene vi skal opp på og har vært på. Vi var veldig enige om at vi er heldige her i nord som har ett slikt fantastisk landskap.

Turen nedover gikk litt raskere enn turen opp, men vi tok oss god tid likevel og hadde mange, mange pauser. Ved bilen igjen kunne vi konstatere at vi hadde vært på tur i 4,5 timer hvorav 2 timer og 20 minutter var effektiv gåtid for å gå de 7,3 km turen er. Vi hadde vært på en skikkelig fjelltur med andre ord - og kosa oss masse til tross for at vi var slitne.

Jeg takker så mye for turfølget! Koselig som alltid! :)

1 kommentar:

  1. Tusen takk for turen! Det var tungt i sommervarmen, men jeg storkoste meg, som alltid :)
    Ruben

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!