torsdag 31. juli 2014

Tur til Sauvasshytta!

Etter å ha vært på Tortenkøta på tirsdag slappet jeg av noen timer og så gjorde jeg meg klar til neste utflukt; Sauvasshytta!

Jeg og turfølget startet fra Jordbrua rundt kl halv ti på kvelden. Temperaturen lå på rundt 12-13 grader hele tiden og vi hadde det langt fra travelt.

Denne hytta er også en av Rana Turistforening sine flotte eiendommer. Det virker til å være litt byggeaktivitet for tiden, men denne natten var det stille.

Turen opp til Sauvasshytta er 9 km. Slakt og fint fjellterreng å gå i, så vi holdt god fart oppover, hele 3,7 km/t, faktisk, noe som er veldig uvanlig til oss å være.

Klokka ble nærmere halv ett før vi var fremme. Det viste seg å være ett menneske på hytta, men vi snek oss lydløst inn, spiste litt mat og slappet av en stund før vi startet på tilbaketuren. Men selvsagt klippet vi Ranatraskenkortet først. Klipp nr 23 for min del og nr 19 for turfølgets del.

Rundt kl halv tre begynte vi å gå tilbake. Skyene var blitt mørke og vinden hadde økt en del, men heldigvis hadde vi vinden i ryggen når vi gikk.

Det er umåtelig koselig å gå slik fra T-merke til T-merke. Når stien i tillegg er god, er det slett ikke noe problem å finne frem. Midt på natten er det ikke ett menneske å se, men vi skremte opp en og annen fugl innimellom.

Klokka var akkurat 05:00 når vi var tilbake i bilen. GPS'ene viste at vi hadde gått 18 km med en effektiv gåtid på 4 timer og 45 minutter, men at vi hadde vært på tur i 7,5 timer. En fantastisk tur i ett utrolig vakkert landskap.

Dette ble den siste Ranatraskenturen i juli måned. Nå er det geocaching i fokus en tid fremover. I skrivende stund er jeg på vei til MEGA-eventet i Umeå. Jeg gleder meg veldig, veldig mye!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!