fredag 25. juli 2014

Tur til Kvitsteindalstunet!

Etter 3 nattevakter var døgnet passe snudd... og dermed kunne det gjøres en nattlig utflukt til Kvitsteindalstunet! Ei DNT-hytte eid av RanaTuristforening.

Turfølget har en robåt, som jeg har gitt navnet; "MS Søkklekk"... en trebåt som må øses og øses og øses... men altså;

Rundt midnatt ankom vi Kallvatnet, fikk sjøsatt "MS Søkklekk" og satt ting fast så høyt i båten at det ikke ble vått. GPS'en viste at det var litt over 1 mil i luftlinje til Kvitsteindalstunet og vi la i vei. Det var ikke en krusning på vannet og roinga gikk unna, siden det er dobbelt sett med årer og tollgafler.

Etter 3 timer med roing, øsing, fisking (3 ørret) og rundt 500 meter til fots ankom vi målet. Klokka var da blitt 03:10, så vi nærmet oss hyttetunet stille i tilfelle der var folk som lå og sov. Det viste seg at var folk i begge hyttene, tydeligvis mye folk. Jeg hadde planlagt å snike meg inn og få varmet 5 dl vann, men for det første hadde de låst dørene innenfra og for det andre var det så mye rot utover kjøkkenbenker, kjøkkenbord og egentlig overalt ellers, så det ville vært umulig å gjøre en slik operasjon lydløst... Jeg måtte jo ha klatret inn ett vindu og ryddet meg plass ved kokeblusset, noe som ville bråka for mye.

Dermed ble det ikke potetmos og kjøttboller, men vi fikk klippet Ranatraskenkortene og så la vi kursen tilbake til Kallvatnet og "MS Søkklekk". Etter å ha rodd ett stykke og blitt kvitt myggen inntok vi nattmaten ombord.

Like før kl 05:00 dukket sola opp over fjellet og temperaturen begynte å stige. Første delen av turen hadde vi 10 grader, men sola varmet raskt opp. Soloppgangen var nydelig.

En time senere, etter 6 timer på tur, 2.6 mil roing og 5 ørret var vi tilbake ved start. En nydelig tur. Ranatraskenklipp nr 18 er ett faktum. Jeg er strålende fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!