søndag 15. juni 2014

1977-modellen "Cachebo" er snart klar for nye turer!

"Cachebo" er snart klar for ferie. I løpet av den siste uken har jeg lagt ned veldig mange timer i å gjøre nødvendige reparasjoner på den 37 år gamle campingvogna, (som egentlig er 38 år, siden den ble bygget i 1976).

Heldigvis har jeg fått ekstremt mye hjelp fra en som kan de tekniske tingene, noe jeg er veldig takknemlig for. Noen vil kanskje påstå at jeg har ødelagt vogna, siden den ikke er orginal og retro lengre, men en del ting måtte gjøres....

Det elektriske anlegget, 12V, fungerte uten å gjøre noe annet enn å sette i ett batteri og så ble det satt inn sikringer, for sikkerhets skyld ;) Jeg har fått låne batteriet, så jeg slipper å bruke penger på det nå. Phu!

Hjelperen min satte inn to doble stikkontakter og la inn strøm slik at jeg kan bruke skjøteledning og "vanlig" strøm. Dette fantes ikke fra før, men det er jo kjekt å kunne lade batteriet, mobilen og datamaskinen.

De to dekkene var gamle, slitte og hadde sprekker overalt, så de ble erstattet med nye fine continental-dekk. Noen foringer (hva nå enn det er) under vogna ble byttet ut. I tillegg var 2 av varsellysene knust, så disse ble også erstattet.

Så ble den vasket nøye utvendig og gammel tettingsmasse fjernet. Takluke, alle vinduer og lister tettet med ny, fleksibel og soppmotstandig fugemasse.

Han satte inn gassflaske og slangen ble byttet ut - og så kom øyeblikket som medførte rimelig stor spenning; ville varmeovn, kjøleskap og kokebluss fungere etter alle disse årene? Og vet dere hva? Det fungerte! Ovnen varmer som bare det, kjøleskapet blir veldig kaldt og kokeblussene virket også! Kjempemorro! De laga virkelig kvalitet på -70 tallet, ingen tvil om det. Kjøleskapet trengte ny flint for å starte, men det fant vi etter mye leting på Jula, av alle steder...

Gassvarsler, røykvarsler og ett lite brannslukkingsapparat er montert. Det skal ikke stå på sikkerheten.

Den 20 liter store vannkanna ble kastet og byttet ut med en på 10 liter. En ting er hva jeg klarer å bære på, en annen ting er hva jeg har bruk for, ergo fant jeg ut at 10 liter var nok. Ny slange, vips! så er det vann i kranen på kjøkkenbenken.

Som jeg nevnte i forrige blogginnlegg var det en ørliten vannskade i vogna. Når jeg åpnet veggen så det slik ut. Ikke så ille som fryktet. Det var helt tørt, sannsynligvis er skaden gammel og reparert fra utsiden for lenge siden. Nå har jeg reparert den fra innsiden også, det var faktisk fort gjort; ett par timers arbeide.

Bordet ble kappet av noen cm for å lage bedre plass. Sofaputer, gardiner, ja - alt av stoff og skumgummi ble fjernet, det luktet ille og var blåmann i. Salongen bakerst i vogna ble gjort om til 120-seng. Den blir stående sånn hele tiden. Det er jo bare meg som skal på tur - av og til med ett turfølge, så da er det god plass like vel. Og om nå tenåringene mine skal låne den, har de nok plass de også! :) Mammaen vil de nok aldri på campingtur sammen med likevel... forståelig nok... ;)

Jeg arvet noen madrasser, så det ble ny sofa. Med noen nye gardiner og arva puter, ble det litt mer moderne her inne. Det grelle gulvbelegget får jeg bare leve med. Kostet på meg et nytt gulvteppe som virkelig macher gulvbelegget (eller ikke)...

I tillegg var jeg så heldig at jeg fikk arve noen gamle tallerkener og suppeskåler og slike ting av plast. Så det eneste jeg har kjøpt er en stekepanne og noen plastboller. Alt annet har jeg i turutstyret.

Jeg har til og med lært meg å bruke gassen. Det hadde jeg ikke trodd, for jeg er livredd gass! Men det går rimelig greit. Jeg kjenner at jeg har litt mer enn middels respekt for utstyret når jeg starter det, men jeg blir sikkert tryggere etter hvert.

Nå venter jeg bare på at hengerfestet til bilen min skal dukke opp i posten. Ja, for dere vet vel at jeg skal dra denne vogna med min superfine Opel Corsa?!?! ;)

Totalt har det gått med kr 10.012,- på kjøp av vogna og ALT som måtte kjøpes inn, ordnes og installeres. Det må sies å være overkommelig!

Dette blir spennende!!!

PS! Klikk på ett av bildene, så blir de større og du kan se gjennom dem...

4 kommentarer:

  1. Flinka!!! Ser veldig fint ut, selv om jeg må si at gulvbelegget ikke passer like godt inn lenger :p
    Og så må jeg si at jeg har fått ny respekt for den lille søte bilen din, jeg ville faktisk ikke trodd at den orket å dra en hel campingvogn!
    Stor klem til snuppa i nord :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, gulvbelegget er horribelt, men det får være sånn i år. Orker ikke gjøre mer nå. Leste ett sted at det går an å male slike belegg, men det beste er nok å bytte det ut med tiden.

      Nå har jeg ikke prøvd å dra vogna med bilen min ennå, siden den ikke har fått hengerfeste - og det virker veldig upraktisk å bruke racing/gaffa tape for å sette den fast til bilen - så det blir spennende å se om hele greia holder sammen ;)

      Uansett legger vi kursen mot Rendalen en gang ut i neste uke, så får vi se hvor lenge vi blir der og om vi drar videre sørover :)

      Slett
  2. Gleder meg til å se dere tøffe rundt i Rendalen på jakt etter geocacher.

    SvarSlett
  3. Du er skikkelig handy altså! Såå fin vogn på så kort tid, og for en billig penge! Blir jo luksus å feriere i denne fremfor telt. For vi bor jo i Norge å her er det jo kaldt og regn det meste av sommeren... Så tak over hode og muligheten for å sette på litt varme må jo kalles skikklig oppgradering fra telt. Selv om telt har sin sjarm det å. Kos deg masse på ferien din og kjør pent!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!