tirsdag 22. april 2014

Tur til Mastutofta!

1. påskedag er en prima dag å dra på tur. Mens alle andre drar fra påsketur, dro jeg påsketur. Værmeldinga fortalte at det skulle bli bedre vær utover kvelden og dagene som kommer.

Klokka ble over sju før jeg kom meg av sted, men det gjorde ikke noe. Det var godt med dagslys likevel. Sjarmen med Nord Norge; vi får lengre og lengre lyse dager/kvelder og snart netter.

Målet var Mastutofta. Jeg valgte ikke samme rute som i fjor høst. Den gang endte jeg langt forbi målet og måtte over ei elv og opp gjennom den tette skogen for å komme i mål.

Denne gangen fant jeg en prima skogsbilvei å følge opp mot noen hytter oppi lia. Veien hadde fått hard medfart i vinter og var skikkelig utvasket flere steder. I flere partier lå det ennå mye snø og jeg var rimelig spent på hvordan forholdene ville være der hvor stien skulle følges videre.

Høydemetrene kjentes godt, alle 300 av dem, for det er bratt den første km... men det gikk fint, lårmusklene er ikke helt borte etter vinteren!

På bildet ser dere hvordan veien var nesten oppe ved hyttene, her var terrenget flatere, veien nesten fri for snø og kjempefin å gå på.

Oppe ved hyttene er det ett "virr-varr" av stier som møtes, men GPS'en hadde beregnet ei fin rute, så jeg fulgte den. Selvsagt mista jeg stien ett par hundre meter fra målet... den ble borte under snøen og så fant jeg den ikke igjen på en stund...

Men etter litt surring inne i skogen dukket skiltet opp; Mastutofta!
Ranatraskenklipp nr 8 for sesongen var ett faktum! :) Jeg håper virkelig at det elendige påskeværet har gjort at jeg har konkurrentene laaaaaaaaaangt bak meg nå... ;)

Mastutofta er ett av klippepunktene som jeg synes er litt kjedelig. Fint terreng å gå i, for all del, men målet er bare ett skilt og en turpostkasse langt inni granskogen. Så for å få nyte den nydelige utsikten over fjorden og fjellene, må man gå halvveis tilbake igjen. Ikke at det gjør noe, for det var det jeg gjorde; satt frempå kanten og så ut over landskapet når sola forsvant bak fjellene. :)

Nede ved bilen igjen kunne jeg konstatere at jeg hadde vært litt over 2 timer på tur og tilbakelagt nesten 5,4 km. Det må kunne sies å være en flott kveldstur.

Nå skal fjellskoene vaskes og smøres inn. Jeg vil jo helst holde dem i god stand! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!