onsdag 16. april 2014

Småturer i "stille uke"!

Påsken har til nå bare bestått av små turer. Siden jeg føler meg sliten og nedstemt har motivasjonen vært liten, men jeg har vært på en cachetur og en skitur!

Lørdag kveld var det cachetur i Saltdalen som var målet. Over Saltfjellet var det kolonnekjøring, så her ble det litt venting før vi endelig kom oss over. Ikke sånn at været var skrekkelig oppå her, men det var tydeligvis ille nok til at man ikke fikk kjøre alene over.

Nede i Saltdalen var været fint og vi fant ett par cacher før vi slo opp lavoen og prøvde å få litt søvn. Det ble en kald fornøyelse, til tross for at vedovnen i lavoen ble brukt. Kulden kom av at vi lå på oppblåsbar madrass - og denne er bare iskald å ligge på. I tillegg er min svindyre dun-sovepose ikke veldig varm, jeg fatter ikke hvordan denne kan være holdbar ned til minus 21 grader. I min forstand er den bare en hytte-til-hytte sovepose... Jeg skal absolutt kjøpe meg en ny! :)

Lite søvn til tross, pakket vi sammen fra leirplassen og fortsatte cachingen mot Rognan. Flere enklere drive-inn og en multi-cache som brakte oss Rognan rundt. Vi kosa oss og jeg spiste enorme mengder smågodt for å holde meg våken! :P

Det ble 20 cachefunn og faktisk bare 1 som vi ikke fant, men den vi ikke fant var nok ennå under snøen, så den får vi ta ved en senere anledning. Nå har jeg stort sett bare fjellcacher igjen i Saltdalen, jeg håper jeg får tatt noen av dem til sommeren.

En skogstur i snøfritt landskap ble det også. Det er lagt ut en liten trail på fem cacher som leder opp til ett fjellvatn, Botnvatnet. Hadde det ikke vært for cachene hadde vi mistet stien halvveis, for den var rimelig igjengrodd. Været var fint og det var utrolig godt å gå i skogen igjen.

Isen lå ennå på vannet, men innimellom hørte vi smell og så at det ble flere og flere sprekker i den. Våren er i anmasj.

Noen av cachene var fastfrosset, slik som denne, men heldigvis fikk vi åpnet den og fisket ut loggen uten å slå den løs fra isen. Det er så dumt å ødelegge dem bare for å få signert loggen.

Mandag var det hviledag, men i går var det tid for Ranatraskentur. Det meldte delvis sol og da er det jo fint å gå i fjellet, men også litt vind. Oppe på Umskaret var det flott vær og vindstille, så vi la i vei, med ski på beina og skifeller under skiene. OMG at jeg ikke har kjøpt meg skifeller før, det var jo helt fantastisk greit å gå opp på fjellet med dem - ja, og ikke minst å kjøre nedover igjen.

Men vi nådde ikke målet, det var skrekkelig mye vind når vi hadde gått ca 300 hundre høydemeter, likevel fortsatte vi siden sikten var veldig god og vi var godt kledd. Ca 150 høydemeter og 600 luftlinjemeter fra toppen måtte vi gi oss, det var rett og slett ikke forsvarlig å fortsette. Der hvor stien går var det store snøskavler og det er ikke noe veldig stort poeng i å bli tatt av snøskred! Dermed snudde vi - og nede ved Umskaret var været flott igjen! Så det ble en fin trimtur, 5 km på ski og ett par timer på tur! :)

På bildet ser dere toppen av Kubben, som var målet, men her var vi kommet ett godt stykke ned fra fjellet. Vi var ganske langt oppi der før vi måtte snu.

Vel hjemme igjen var jeg skrekkelig trøtt og sliten. Av en eller annen grunn har jeg fått alt for lite søvn den siste tiden, men i natt har jeg heldigvis sovet godt.

I dag skal jeg pusle litt hjemme, før jeg kanskje drar på en ørliten cachetur.