lørdag 1. mars 2014

Geocachingtur til Nesna!

Lørdag var nok en turdag. Det ble mye frem og tilbake før vi bestemte oss for hvor vi skulle legge veien. Planen var fjellet, men i følge yr.no var vindforholdene slik at det ville blitt en veldig kald fornøyelse. Dermed endte vi til slutt på Nesna.

Her er det en cachetrail som går langs en tursti. Denne valgte vi å gå. 9,47 km lang ble turen, med 18 cacher for min del og 19 for turfølgets del. Snøfritt landskap og første delen av turstien var mer som en gruslagt vei.


En del av cachene var tidkrevende å finne. Kreative løsninger og innimellom grantrærne liker ikke GPS'ene seg helt. Men vi fant alle langs ruta og kartet viser smilefjes hele veien nå. Fabelaktig!

Denne gangen hadde vi ikke med bålved, siden det er totalforbud mot bålbrenning her ute ved kysten. Skogen er snøfri og knusk tørr, så brannfaren er stor. Likevel satt det ett menneske og brant bål inne mellom grantrærne i knusktørre skogen... jeg blir imponert! Vi hadde med kakao og brødskiver i sekken, i tillegg til hodelykter, så ingen fare for at vi skulle lage skogbrann eller bli strandet i fjellet/skogen i mørket!

Det vises ikke så godt på bildet over her, men horisonten var nesten helt rosa! Det er da jeg virkelig kjenner at jeg savner midnattsola. Bare 3 måneder igjen til den kommer. Jeg gleder meg! Og jeg gleder meg til trær og buskas blir grønt igjen... men foreløpig er jeg bare veldig glad for at snøen holder seg borte.

Totalt var vi på tur i litt over 5 timer, men halvparten av tiden var cache-lete-pauser og matpauser! ;)

Siste matpausen hadde vi nesten på toppen av fjellet, vi var så vidt begynt å gå ned, siden det var så mye vind måtte vi finne ly for den. Utsikten herfra (ca 400 moh) var flott, Nesna var lyst opp av gatelys og lysene fra husene.

Vel tilbake til bilen var lårmusklene rimelig vonde. Helga så langt hadde totalt bestått av over 3 mil på tur. Det har ikke skjedd siden september - og merkes godt! Takk og lov for ett hus med trapper, ellers hadde nok turene blitt ett blodslit!

2 kommentarer:

  1. Koselig turfølge i et vakkert landskap blant cacher, det blir jo ikke bedre! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare helt utrolig gøy å dra på cachetur sammen med en annen geocacher som er like interessert som det jeg er. Og når man mellom cacheleting og logging har hundre andre ting å snakke om, ja da blir det som du sier; det blir ikke bedre!!! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!