mandag 17. mars 2014

Geocaching helg!

"Kolonikjøring over Salatfjellet"
Fredag starta som alle andre dager i forrige uke; ett helt forferdelig uvær. Fjellovergangene var stengt i alle retninger, innimellom var det kolonnekjøring, ferjesambandene var innstilt og i det hele tatt burde man vel vært værfast her inne mellom fjellene.

Hjemmekoselig i bilen!
Men det var planlagt geocachinghelg. Alternativene var Lycksele eller Bodø. Kolonnekjøring over fjellet uansett hvor turen skulle legges. Kl 14 ble det bestemt at kystriksveien skulle kjøres nordover. Ferjene var begynt å gå der. Så ble bilen pakket og turen startet.

Skikkelig uvær, men likevel prima cachevær! For det blir aldri så ille at det ikke går an å dra på cachejakt. ;)

Først etter 2 timers kjøring og 1,5 timer på to forskjellige ferjer kunne cachingen starte. Det gikk slag i slag. Innimellom måtte det graves en del i snøen, så både hender og føtter ble kalde, men sånn er det jo med denne sporten - man må være litt vikingekvinne!

Inne i bilen var det veldig hjemmekoselig; en ullsokk i kaffekoppholderen laget ett fint rede til GPS'en - og jeg pynta opp med en "gås-unge-kvist"! ;) Selvsagt var det veldig hjemmekoselig i resten av bilen også; turutstyr, pledd, mat og alt annet lå strødd overalt. Det er mulig at det var ett slags system i rotet, men jeg fant aldri helt ut av det....


Utsikt over Bodø fra Turisthytta
Først lørdag formiddag startet cachingen i Bodø. Bare noen ytterst få langs kystriksveien ble logget. I Bodø gikk det slag i slag, avbrutt av litt shopping, sightseeing og middag på Egon. Det ble cacha litt utenfor sentrum/boligområdene før mørkets frembrudd, så ble det litt by-caching utover natta. Kl 02 om natta var det tid for å lage seg noe varmt å drikke, på primus selvsagt, oppe på fjellet ved turisthytta. Utsikten over byen var upåklagelig i måneskinnet. 
Kl. 05:04 natt til søndag signerte jeg cachelogg nr 2.000! :) Trøtt og sliten, men veldig fornøyd med å ha funnet 73 cacher i helga og nådd en ny "milestone". Til og med noen multi og mystery cacher tok vi oss tid til. 5-6 av cachene som vi leta etter ble ikke funnet, men sånn er det jo innimellom. Både vinter og storm har en tendens til å stikke av med noen av dem, ev. grave dem ned i snøen, så vi skylder på det - men selvsagt kan det være sånn at vi var dårlige til å lete - eller hadde feil løsninger på oppgavene?!?! Det skal sjekkes!


En av travel bug'ene som ble med hjem!
Noen fine travel bug's ble også med hjem, så får jeg prøve å hjelpe dem videre frem i verden.
Etter å ha logget nr 2.000 ble cachinga avsluttet og kursen lagt sørover igjen. Siden det nå var begynt å lysne av dag og vi var rimelig slitne, kjørte vi bare til Lønsdal og sov noen timer på DNT hytta der. Hyttetunet har to hytter, hvorav den ene er delt inn i to "leiligheter". Den lille hytta var opptatt, samt den ene delen av hovedhytta, men heldigvis var det plass til to slitne sjeler i det siste rommet.

Det ble noen få timer med urolig søvn før vi stod opp til strålende sol, spiste litt og la kursen hjemover igjen.

Saltfjellet var nydelig i sollyset og lysten til å gå på ski kom over meg. Men det var bare å komme seg hjem og prøve å få litt ekstra søvn siden jeg skulle på jobb om kvelden. 6 nattevakter venter, så nå blir det nok en uke med få turmuligheter.

Polarsirkelsenteret i vinterland og strålende sol!

Kjempeflott geocachinghelg! Jeg gleder meg allerede til neste "raid"!!!

Til slutt må jeg dele en skrivefeil jeg har ledd veldig mye av i helga, for dere skjønner det at;
"Det er kolonikjøring over Salatfjellet!" (Dvs. kolonnekjøring over Saltfjellet!) ;)

6 kommentarer:

  1. Du er rå på cachinga di! Jeg vet at jeg hadde aldri orket et sånt maraton som dere har hatt i helgen, jeg hadde vært i koma!
    Gratulerer med nummer 2000! Helt fantastisk, jeg er stolt av deg <3
    Kolonikjøring over Salatfjellet! *ler og ler* :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå, ja... noen maraton ble det ikke. Vi hadde litt sløvetid også! :) Kjempemorro å cache sammen med noen som er like ivrig som meg, da går det unna med signaturene!

      Knallmorro å nå nr 2000!!!

      Nå er det bare å brette opp armene og finne veien til 3000!!! :)

      Slett
  2. Blir helt svettved tanken på å kjøre bil i slikt uvær! Men så er jeg innlandsrotte å ikke vant heller da :) gratulerer med 2000!! Ler av leifen din! Så bra! God vaktuke .

    SvarSlett
    Svar
    1. Skriveleifen var ikke min. Turfølget mitt fikk ei melding om nettopp; Kolonikjøring over Salatfjellet... Jeg lo meg krøllete hver gang jeg tenkte på det! :)

      Takker! Moro å nå 2000! Bretter opp armene og håper på å nå 3000 i løpet av året!

      ... jeg er jo så treg å svare på kommentarene at vaktuka er snart over.... ;)

      Slett
  3. Gratulera med dei fyrste 2000, med slik innsats når du raskt neste tusen :) Du er ei tøff dame som drog ut i uværet, eg hadde heilt sikkert satt meg i sofaen med strikketøyet..... Lykke til med nattevaktene,og håper du slepp kolonikjøring over Salatfjellet :) :) haha... helsing fitjarbuen

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden det er blitt så langt til steder hvor det er stor cachetetthet, så krever det litt mer planlegging og tid for å kunne få til slike store cacheturer... men jeg har stort håp om å nå nummer 3000 i løpet av året! :)

      Jeg tenker sånn at hvis jeg skulle vært inne hver gang det var dårlig vær her i nord, så hadde jeg vært innomhus 80% av året! Da er det bare å kle seg godt og komme seg ut. Været bedret seg jo utover helga, så turen ble veldig fin! :)

      Hadde egentlig vært litt moro å være med på kolonikjøring over Salatfjellet!!! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!