lørdag 8. mars 2014

En geocachers liv!

De fire siste årene har jeg brukt mye tid til å lete etter tuppevarebokser i skogen. Geocaching. Nesten 2.000 mer eller mindre ordinære bokser er gravd frem fra sine gjemmesteder. Jeg har klatret på byggninger og i trær, ligget under tælet på gamle hus, befølt lyktestolper og rasteplass-do'er... Ingenting har jeg tenkt på som "unaturlig opptreden"... På det første bildet holder jeg på å lage kloremerker i jernveggen jeg har klatret opp!!! Men så lenge cachen blir funnet, er det ikke noe problem... eller?!?! Neglene vokser ut igjen, og veggen kan males...  ;)

Å klatre høyt opp i store grantrær for å komme til utlagt tuppevare er heller ikke en ukjent aktivitet for meg. En ting er å komme seg opp når man lider av høydeskrekk... en helt annen ting er å komme seg ned... På den andre siden; p.g.a. tyngdekraften kommer jeg jo alltid ned igjen!!! Man kan si mye om geocaching, men god trening det er det!!!

Noen av disse cachene er bare absolutt fabelaktige! Slik som denne... En helt vanlig bjørke-ved-bit... en sånn har du vel gått forbi mange ganger?!?! Men en geocacher går ikke forbi en slik...spesielt ikke når GPS'en viser at området er GZ ("Ground Zero"), for inni kan det finnes skjulte skatter....  ;) Klarer du se den lille beholderen jeg legger på plass inni ved-kubben? En geocache! Og så ligger den der da, forbigått av de fleste som vandrer på denne vei, helt til neste geocacher kommer og finner den en smule mystisk.

Innimellom bytter jeg til meg små "klenodier" som finnes i cachene, ikke ofte, men innimellom. Noen av cachene er så store at de er full av ting man kan bytte til seg. Kjøleskapmagneter blir alltid med meg hjem! Og når jeg finner noe slikt som dette, da må jeg bare bytte det til meg... En ull-marihøne, på størrelse med en fyrstikkeske. Nydelig liten skapning, den måtte bli med hjem! Når jeg skriver dette kommer jeg på at posen med bytteting må fylles opp igjen. Regelen er sånn at når du tar noe ut av cachen må du legge inn noe av tilsvarende verdi eller av høyere verdi. Langt fra alle gjør dette, da blir cachen fort tom - og der er ingen bytteting til glede for neste besøkende.

Hva ville du tenkt hvis du skulle lete etter en cache som heter; "Søppeldunken" og ligger ved et gjenvinningsanlegg, hva hadde du da tenkt at du leta etter?!?! Jeg ble litt lattermild dengang da jeg fant den! For dette var slett ikke det jeg hadde sett for meg.... Det er utrolig hva folk klarer å finne på! Kjempemorro! :)

Hvis noen av mine lesere har blitt skremt halvt i hjel en sen kveldstime av lys, flyvende mose og kvister i skogen; beklager så mye! Det var bare jeg eller noen av mine kollegaer som holdt på å lete etter en cache... Det må være litt av ett show når skrekken har lagt seg!

Det er kaldt å være cachejeger i vinterland, men nå nærmer vi oss varmere tider, heldigvis. Jeg gleder meg veldig til å komme skikkelig i gang igjen. Vil jeg klare å passere 3.000 signaturer i år?!?! ;)

12 kommentarer:

  1. Vet du, jeg kjenner det kribler i både fingre og bein etter å komme meg ut og lete når jeg ser sånne bilder! Kreative cacher er helt fantastisk, og sånne som vedkubben og søpledunken er kjempemoro! Vi har sett et par sånne ala vedkubben selv, men der sto de opp fra bakken som en hvilken som helst annen stubbe, og så måtte vi vri på toppen av den, og der var det en søt liten micro :)
    Nå har dere vel funnet dobbelt så mange i år som i fjor, eller?

    SvarSlett
  2. Rettelse: Ikke dobbelt så mange, men like mange eller fler enn i fjor. Og det ser jeg jo på statistikken deres at dere har klart :)

    SvarSlett
  3. Jo, vi har dobbla fjordåret.... JIPPI!!!!

    SvarSlett
  4. Det der høyrest jo kjempespanande ut!! Spørs om eg lyt sjekka opp om det finst slik i nærområdet vårt også:) Ha ei fin veke!

    SvarSlett
  5. Kjersti; Jeg har satt meg som mål å finne 750 innen utgangen av året.... Så får vi se da... ;)

    Røsslyng; Jeg er HELT sikker på at det finnes sånne skatter rundt omkring i ditt nærmiljø også!!! De finnes overalt! ;)

    SvarSlett
  6. Med dobling tenker jeg at dere skal finne dobbelt så mange i år som dere fant i fjor, altså rundt 700 i år, sånn at dere ville være oppe i over 1000 totalt. Og det er jo ikke det du mener ;)
    Men 13 til finner du, pleier det ikke å være adventscacher oppe hos dere? Det er noen som har satt igang det her nede nå, Sarpsborg, Fredrikstad og Halden sammen. "Problemet" er at det stort sett er minimum 3 mil til enhver ny cache.
    Jaja, shit samma, det kommer et nytt år :)

    SvarSlett
  7. He, he... Nei, du har rett... Dobling av fjordårets 358 cacher var det jeg mente, selvsagt! Men nå har jeg fått litt blod på tann, og i morgen skal jeg og ei venninne (som jeg iherdig prøver å få hekta) ut for å jakte på 3 cacher!!! Lykkes vi er det 10 igjen, og det skal teknisk sett gå bra! :) Kanskje er det mulig å runde 800?!?! thi-hi...

    Joda, vi har adventscacher her hos oss. Ikke så mange, men noen er det.

    Men hvis det er veldig langt til cachene er det jo veldig greit å samle opp frem mot jul og ta en cacherunde noen dager før jul? Et avbrekk i alt stresset? Voffsen har godt av det - og sikkert dere også!!! :)

    P.S!!! I dag har jeg investert i ny notatbok... Jeg skal ha en egen for 2012... sannheten er at jeg kjøpte 2 - bare for å være helt sikker!!! :)

    GALSKAP!!! :)

    SvarSlett
  8. Med så lite snø dere har fått så langt, er det absolutt mulig å nå både 750 og 800 ;)

    Joda, vi kan ta en samlerunde en av dagene, det skal ikke være noe vanskelig. Må bare finne noen som befinner seg litt ute i skogen, så Nairo får glede av de også. Han er nemlig ikke spesielt glad i de cachene som innebærer at han blir igjen i bilen ;)

    Nesj da, det er ikke galskap ;) Kos deg med notatbøkene dine, det gjør jeg også :) Jeg har fremdeles ikke fyllt ut den jeg fikk av D, tror det blir plass til ca 750 i den, så den holder en stund til :)

    SvarSlett
  9. Mine bøker er små og "medbrakt-vennlige", så de rommer ca 400 cacher, vil jeg tro. Jeg noterer funn nr., cachenavn, funndato, kl.slett, og så en linje eller to om hvordan cachen var og hvordan den var plassert - ev. også hvis det skjedde noe spesiellt underveis.

    750 cacher? Da må du få ny til jul neste år!!! :)

    SvarSlett
  10. Jeg noterer ganske mye mer enn deg: funn nr, dato, klokkeslett, navn på cachen, GC-nr, om det er en vanlig cache (multi, mystery osv), koordinater, eier, fylke, størrelse, difficulty og terreng. I tillegg skriver jeg det samme som jeg skriver i loggen på nett.

    Nja, neste år skal vi jo finne minst 202 cacher, dvs at da kommer vi opp i 603, så boka holder til et stykke ut i 2013 faktisk :)

    SvarSlett
  11. Oj... ja, det blir en smule mer enn hva jeg noterer. Jeg noterer bare noe om størrelse og terreng, dersom det avviker fra det som står i cachebeskrivelsen. Og det gjør det ganske ofte! Etter min mening....

    Næh... i 2012 finner dere 316 cacher. Bare vent og se!!! :)

    SvarSlett
  12. Det burde vært mer standarisert hvordan man kategoriserer cachene, både når det gjelder størrelse, vanskelighetsgrad og terreng...

    Vel, planen er jo en ferietur til året, enten til Haugesund eller til Tromsøtraktene, og da kan vi finne mange på kort tid ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!