fredag 28. februar 2014

Tur til Stortjønna!

Fredag var det duket for nok en Ranatraskentur. Med Stortjønna som mål la vi i vei på ski. Føret var isete og glatt, dermed måtte jeg smått ta av meg skiene og gå på føttene.

Vi starta ved 15 tiden og tok skiheisen fra Skillevollen og opp på Båsmofjellet. Første stopp var Rogerbua. Her skulle turfølget mitt logge cachen og jeg fikk tatt bilde over byen før vi fortsatte.

Etter nok ett stykke på ski, ble de parkert i snøskavelen og vi gikk på føttene opp bakken til Nybua, nok en cache ble logget av turfølget før vi gikk ned og tok skiene fatt igjen.

Litt lengre nede i bakken ble skiene forlatt atter en gang, nok en bakketopp skulle bestiges. På Idavollen ble turfølgets cache nummer 3 signert, etter at vi hadde leta lenge og vel. Den ørlille nanoen hadde ramlet ned og havnet under trappa, men ble heldigvis funnet og satt på plass.

Så var det ned til skiene og løypa igjen, før vi fortsatte mot Stortjønna. På dette tidspunktet begynte dagslyset å forsvinne, men vi hadde god tid. I sekken fantes både bålved og pølser, i tillegg til hodelykter. Vi lærer. Det blir ennå mørkt i nord, til tross for at det føles som om våren er i anmasj på grunn av at det er veldig lite snø.

Vi laga bål og svidde noen pølser. Jeg var mildt sagt sliten. Andre turdagen på rad etter lang tids "tur-dvale".

Nå er det engang sånn at vi bare får utnytte de fine temperaturene som vi har for årstiden, med ett par-tre plussgrader på dagtid. Motivasjonen for turer er også veldig stor, siden det ryktes at Ranatraskenkonkurrentene har flere klipp enn meg.

Ergo var jeg veldig fornøyd når jeg klippet årets klipp nr. 5. Nå håper jeg virkelig at jeg haler innpå igjen. Det er i allefall første året jeg går ut av februar måned med 5 klipp, så jeg får si meg fornøyd med det.

Så var det bare å legge i vei tilbake til bilen. Det gikk greit å gå på føttene til toppen av slalombakken, men derfra gikk det mer på rumpa ned bakken.

Vel tilbake ved bilen kunne vi konstatere at vi hadde gått 10,29 km på 2,5 time, men vært på tur i 4,5 timer. Det kjentes i lår og legger, men er selvsagt veldig godt! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!