mandag 27. januar 2014

Oppskrift på strikka og tova veske!

Den sorte er velbrukt, den hvite er ny og klar for glidelås. 
For ett par år siden laga jeg ei strikka og tova veske, den har holdt seg godt og innholdet holder seg på plass. Så fant jeg ut at jeg skulle lage ei ny, siden den gamle var mørk grå, hadde jeg lyst til å lage ei i naturhvit også.

Jeg brukte "Mor Aase" ullgarn fra Rema, 6 nøster. Mønster og oppskrift har jeg laget selv.

Her er oppskrifta;
Legg løst opp 90 masker med dobbelt garn på pinne nr. 6.
Strikk løst glattstrikk rundt til arbeidet måler 40 cm.

Sett en sikkerhetsnål i hver side, 45 masker mellom hver.
Arbeidet ser da slik ut; sikkerhetsnål (merketråd), 45 masker, sikkerhetsnål, 45 masker.
Strikk 15 masker, fell 15 masker, strikk 15 masker. Gjenta dette. Fortsett med glattstrikk.

Veska før toving
Du har nå 30 masker på hver side og starter å strikke videre fra midt i den ene siden av arbeidet. 15 masker på hver pinne.

Strikk 15 masker.
Så feller du de 3 første maskene og strikker pinnen ut.
Fell de 3 første maskene, strikk pinnen ut. Gjenta 2 ganger til.
Fell så de 2 første maskene på hver pinne, 4 ganger.
Fell så den 1. masken på hver pinne, 2 ganger.
Du har nå 8 masker igjen.
Dette blir skulderreima. Fortsett å strikk disse 8 maskene glattstrikk til de måler 35 cm.

Gjenta fellingen på de 30 maskene på den andre siden. OBS! Start på midten, slik som du gjorde på den andre siden, altså med 15 masker på hver pinne. Lag skulderreima like lang som den andre og sy disse sammen.

Gammel og ny tova-veske
Så kan du velge å la veska være ensfarget, eller dekorere den med påsydd motiv, husk å bruke ullgarn til dekoreringen også. Mine to vesker er dekorert med påsydde hjerter. De toves fint inn i arbeidet.

Jeg har satt i glidelås. Det er sydd fast inni veska, ett par cm nedenfor kanten, slik at det ikke synes.
Før toving er arbeidet ca. 40 cm høyt og 38 cm bredt.
Etter toving er veska ca. 30 cm høy og 30 cm bred.

Lykke til med prosjektet!

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Fin veske,og kjekt med oppskrift! Trur ikkje rema her har garn,men kanskje eg kan bruka iglo-garn frå europris? Har lyst på slik fin veske t håndarbeidet når eg skal i klubb :)
    Går d e nålefilte fast hjerta før toving?
    Ha ein fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Venke!

      Takk for det! Moro at du likte den.

      Det går helt sikkert fint med det ullgarnet du finner, det eneste er jo at de forskjellige garntypene tover litt forskjellig.

      Jeg syr hjertene på med nål og tråd. Ikke slik at det blir hjerter på innsia, men bare så vidt fast i arbeidets utside. Nålefilte kan jeg ikke, men det kan godt hende at det også går ann.

      Håper du får en fin dag videre, du også!

      Slett
    2. På fredag kan du sjå mi veske inspirert av dine, på min blogg :) Takk for oppskrift :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!