mandag 23. april 2012

Geocachingnatt...

Natt til lørdag la jeg ut på cachejakt. 4 nye mystery-cacher hadde kommet til i Rana. Planen var å logge alle sammen....

Første stopp skulle være "Welcome to Selfors", men her var parkeringen full av kjente cache-biler, så jeg kjørte forbi. 3 cachejegere kom slukøret opp skråninga, så jeg kunne bare slå fast at de ikke hadde hatt noen suksess. Geocachere med funn hopper smilende opp fra buskaset, de uten funn kommer sakte slentrende....

Jeg kjørte mot sentrum og logget en strekkodecache, som jeg tok med for å levere til eierne siden den var ødelagt. 25 minutter senere var jeg tilbake på Selfors og snek meg ned skråninga som "de slukørete" hadde kommet opp fra. Hintene jeg hadde fått med meg var; "under og into the light", så jeg tenkte; under og i lyset fra lyktestolpene... og det stemte jo for så vidt.... To minutter senere stod jeg med andre hint i hendene. Her lukta jeg lurium. Hodet jobbet i et forykende tempo; DETTE hadde jeg sett før! Minuttet senere hadde jeg en aldeles flunkende ny logg i hånden. *GLIS!* FTFC (First To Find Certifikate) var mitt!!! MEGET fornøyd organiserte jeg hint og cache, slik at det var klart for neste cachejeger!

Neste stopp var også en sånn strekkode sak - og mens jeg var her kom cacheeierne kjørende. Tror de var en smule overrasket over at jeg hadde funnet den forrige cachen, for den er egentlig veldig vanskelig. Men jeg hadde nok sett tilsvarende cache på samme sted, ergo var den ikke så vanskelig likevel! Utveksling av bug'er, FTFC og ødelagt cache ble utført mens snakketøyene gikk i ett.

Så kjørte jeg mot nattens 4 cache. Suduko-oppgaven hadde jeg løst på forhånd og jeg tastet inn koordinatene på GPS'en. 10-15 minutters iherdig leting under ett tre, med lommelykt i et nabolag begynte å føles en smule ubehagelig. SMS til cacheeierne; er jeg på rett sted? Nei... Jeg hadde tastet inn feil koordinater på GPS'en.... sukk... Med korrekte koordinater var det veldig greit å finne nattens 4 cache, men jeg klarte ikke å lirke den frem fra gjemmestedet sitt, så jeg må tilbake med noen hjelpemidler for å kunne signere loggen.

LYKKE! 01:45 kom jeg hjem og kunne konstatere at jeg hadde logget funn nummer 785!!!

3 kommentarer:

  1. Så spanande å lesa om! No må me snart prøva, me og:)

    SvarSlett
  2. Herre min: dere er iherdige!!! Her blir det mest sånn at jeg "kommer på" å sjekke om det er noen fine cacher hvis vi likevel skal på biltur til nye steder. Det skjer sånn ca en gang i året...

    SvarSlett
  3. Åh, så gøy det hørtes ut! Vi har nå funnet to stykker og er helt bitt av basillen. Ingrid og jeg virret spente rundt i Schrøderhaugen i Br.sund sentrum og var såååå spente på om vi ville finne skatten. Nå skal det sies at jeg har NULL retningssans og hadde mitt svare strev med å finne ut hvilken retning jeg skulle gå for å nærme oss målet. Men akkurat i det vi var i ferd med å gi opp gikk det opp et lys for meg, og skatten ble funnet. Nå er det Skarsåsen med krigsminnene som står for tur. Der må det jo være et eldorado av gjemmesteder! Hadde vært superkoselig å møttes på eventen i juni. Jeg har egentlig jobb, men skal nok klare å få det til allikevel. Stor klem :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!