torsdag 12. april 2012

Anettes bokboble!

Anettes bokboble er en blogg jeg har fulgt en stund. Bloggen handler langt fra bare om bøker, selv om dette er essensen. Bloggen fanger meg av flere grunner;  bøker, hverdagshistorier, at hun er like gammel som meg, bor i Brønnøysund - en perle på Helgelandskysten - og at hun deler så mange fine bilder fra kysten jeg så sårt savner!

Hun la ut et tema; "Boktema: mitt favorittomslag i fargen gul", her kunne jeg kaste meg med. For en stund siden fikk jeg øynene opp for forfatteren Liza Marklund. Boken hennes med tittelen: "En plass i solen" har gult omslag!


Hos Bokkilden fant jeg dette sammendraget av boken (det stemmer godt): 
PS! "En plass i solen" står til terningkast 6!

"En svensk familie blir funnet myrdet i sitt hjem på Costa del Sol i Spania. Alle utenom den 16 år gamle datteren som er sporløst forsvunnet. Først tror politiet at det er et innbrudd. Men jo mer saken etterforskes, desto merkeligere fortoner den seg. Når også innbruddstyvene blir funnet døde, stopper hele etterforskningen opp. Selv om området har mye kriminalitet, sender forbrytelsene sjokkbølger over hele Solkysten. Journalist Annika Bengtzon sendes til Spania for å dekke mordene. Hun reiser motvillig, for hun har egentlig ikke tid. Hun har akkurat fått ny leilighet, og flyttekassene er ennå ikke pakket opp. Forholdet til eksmannen Thomas er spent. Annika savner familien så det verker i kroppen. Når Thomas og Annika tilfeldigvis befinner seg i Malaga samtidig noen tropehete maidager, viser det seg at kjærligheten mellom dem kanskje ikke er død likevel. Men under den varme solen dras Annika inn i et skjebnesvangert drama om kokain, hvitvasking av penger og hevn gjennom generasjoner. Annikas leting etter den forsvunne 16 år gamle jenta fører henne til slutt til Afrika. En plass i solen er en bredt anlagt kriminalroman som spenner over 70 år, fra Nazi-Tyskland og bonde-Sörmland på 50-tallet til nåtidens Stockholm, Malaga og Marokko. Boken handler om hva mennesker er i stand til å gjøre for å få nettopp en plass i solen."

Med andre ord en bok jeg anbefaler sterkt. Jeg har jo nettopp lest (hørt på) "Livstid" som er boken før denne - og den er omtrent like bra. Min neste lesning er "Nobels testamente" som er av samme forfatter. Jeg kjenner at pr. nå har Liza Marklund overtatt som min favorittforfatter etter at jeg ble bittelitt skuffet over "Englemakersken" av Camilla Läckberg.

16 kommentarer:

  1. Flott cover dette her:-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Et fint cover på en fin bok :-)Ha en riktig fin torsdag!

    SvarSlett
  3. Boka såg eg på biblioteket ein gong og det var eit nydelig omslag på ho. Den skal eg lese. =) Btw, fin blogg!! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kommer ikke til å angre på å lese boka!

      Takk for hyggelig tilbakemelding ang bloggen! :)

      Slett
  4. Kjempefint bokomslag:) har ikke lest boken, men har planer å kaste meg over Lizas bøker en dag:) Ha en nydelig torsdag videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan bare fortsette å anbefale Liza Marklund!

      Håper du også får en nydelig dag videre! :)

      Slett
  5. KJempeflott omslag (sikkert fordi jeg ser det røde ;)) Kommer til å lese denne boka, like veldig godt Marklund og har lest begge de to bøkene du nevner.
    Det er første gang jeg besøker bloggen din, men kommer tilbake - spennede og flott blogg :)
    Ønsker deg en glad dag :)
    Pia xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh... en til som har sansen for Liza!

      Kjempehyggelig at du vil komme tilbake til meg, ingenting er bedre for en blogge-sjel... :)

      Håper du også får en nydelig dag, Pia!

      Slett
  6. Den beste boken til Liza Marklund er den første om Annika: "Studio Sex", synes jeg.

    Bokomslaget passer visuelt godt til bakgrunnsfargen på bloggen din, dere kler hverandre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhhh... den har jeg ikke hørt om engang... Jeg skal øyeblikkelig begynne å lete etter den som lydbok! :) Lydbok er min greie, skjønner du. ;)

      He, he... Ja, du har sannelig rett. Bokomslaget passer godt inn i mitt fargelandskap her på bloggen... ;)

      Slett
  7. Åh, så fine ord! Nå ble jeg både glad og rørt :)Liza Marklund er en av mine store favoritter også, så valget ditt er jeg helt enig i! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  8. :) Godt at du ble glad, håper flere kommer på besøk hos deg! Klemmer

    SvarSlett
  9. Fint omslag og en god bok :-)

    SvarSlett
  10. Denne boken har jeg hørt om, men ikke lest - en spennende historie tydeligvis :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!