fredag 4. februar 2011

Begrepet "venner"...?

Det har vært sagt og skrevet så mye om begrepet "venner" denne uken, og jeg henger meg på, for jeg føler begrepet "venner" blir brukt på en noe ensidig måte.

Noen utsagn har forundret meg (skulle da bare mangle); "venner er noen som alltid er der for deg", "venner er noen stiller opp for deg", "venner er noen som lytter og støtter deg gjennom vanskelige tider", "venner er noen som deler dine sorger og gleder".

Men er ikke venner også noen du stiller opp for, lytter til, deler sorger og gleder med, og som du er tilstede for?

Jeg mener venner er så mye mer enn bare de nære bekjentskapene i livet.

Bestevennene; de du kan dele alt mellom himmel og jord med, som du kan stole på, som alltid sier det de mener og som alltid bare er en telefonsamtale unna! De som du deler så og si alle livets sorger og gleder med. De er umistelige.

Turvenner; de du tar kontakt med når du skal på tur, eller som tar kontakt med deg for å dra på tur. Kanskje blir dere enige om å møtes på et turmål? Turvenner er kanskje litt mer perifere venner som du deler en interesse med.

Menneskets beste venn; hunden. Dette er et utsagn som alle har hørt, og veldig mange er enige i. En hund er den absolutt beste vennen til mange mennesker. Den blir glad når den ser deg, den blir trist når du drar, den elsker å dra på tur, og den liker alltid maten du lager - i allefall helt til den har fått smakt!

Brevvenner er vel en type venner som er på vei ut av samfunnet. Men mange, mange har opp gjennom årene hatt brevvenner. Venner du bare har sendt brev til, sett et bilde av, men som du likevel har funnet noe felles med. Du gleder deg til brevet i posten, "Åh lykke!" når det kommer.

Facebookvenner er vår tids nye venner, og dem finnes det mange av. Tenk å kunne ha 3 til 8 hundre venner? Det er noe å slå i bordet med det! Men det er klart, facebookvenner er noe mer enn venner, der finnes urgamle klassekamerater, folk du har møtt ved et par anledninger, folk som egentlig ikke har noen del i livet ditt i dag - men som har vært innom, og som du liker å følge livet til - eller som liker å følge ditt liv!

Bloggevenner er venner som overhode ikke ikke trenger kjenne hverandre. De trenger ikke engang ha sett et bilde av hverandre. Det er delingen av hverdag, tanker og erfaringer, fotografier, idéer og det som opptar en i livet generelt. Man finner innimellom noen blogger man liker, når man surfer i den store bloggverdenen, og begynner å følge/lese disse.

Hjertevenn vil jeg påstå er din partner, i allefall bør din partner være det. For andre er hjertevennen den aller beste vennen i din verden. Din klippe i livet, den du kan snakke med alt om, den du stoler på og kan diskutere alle små og store ting med. Din hjertevenn vil si de samme tingene om deg, en likeverdig gjensidighet.


Og så venner gjennom f.eks. verning av bygg; "Skistuas venner", "Vonheims venner", en gruppe mennesker som er kommet sammen for å verne, ta vare på og holde liv i f.eks. et bygg som de oppriktig brenner for å ta vare på. Den felles interessen fører dem sammen i denne sammenhengen.

Det sies at det er i motgang du lærer dine venner å kjenne. Det er et utsagn som det ikke finnes noen som helst slags tvil om. Når du befinner deg i en "umulig" motbakke i livet, vil du fort oppdage at noen venner blir borte - og noen venner kommer deg veldig nært. Det er sårt når noen forsvinner, godt når noen stiller opp. De som forsvinner, føler du kanskje ikke noe behov for å ha med deg videre når livet smiler igjen? Og de som kommer deg veldig nært, føler du kanskje et sterkt behov for å ta vare på og gi tilbake det de ga deg?
Da er vi over på falske venner. De du på noe vis har trodd var dine venner, men som viser seg å slett ikke være det. De du trodde ville stå ved din side, men som snudde ryggen til. De du trodde ville være ærlige, men som rett og slett løy til deg. De du trodde du kunne stole på, men som fortalte alt du sa videre. (Og her snakker jeg ikke om at de diskuterer det som er blitt sagt med sin hjertevenn - for så å komme tilbake med en mer nyansert tilbakemelding på det som blir sagt.) Falske venner er også de vennene du trodde likte deg og ditt vennskap, men som bare falskt smiler og gir inntrykk av dette - for så å snu ryggen til å riste på hodet.  

Ekte venner er de vennene du kan stole på og som stoler på deg. Ekte venner er så trygge på deg, og du så trygg på, at dere kan diskutere alt mellom himmel og jord - og være trygg på at den andre sier det den mener til deg! Ekte venner kan du være sikker på at du blir mottatt av uansett om du har noe veldig gledelig eller veldig sørgelig å fortelle. Ekte venner tørr fortelle hverandre om de synes et antrekk er pent eller ikke. Ekte venner tørr fortelle sin egen sannhet til hverandre.

Jeg mener ikke at man må låne penger, klær, bil og hytte til venner. Penger og klær skaper ofte splid mellom venner. Man skal heller ikke forvente at en venns bil eller hytte er til fri disposisjon. Man kan være en ekte og god venn uten å ønske å låne bort sine verdisaker.

Er ikke begrepet "venner" et begrep som dekker mange både nære og perifere mennesker i livet ditt? Finnes det egentlig noen oppskrift på hva som er en god venn, eller blir det en individuell vurdering, det som skaper en god venn for meg, er ikke det som skaper en god venn for deg?

Venner finnes i mange slags former og varianter. Venner kommer og venner går. Gjennom livet utvikler vi oss, gamle venner passer ikke lengre inn - vi møter nye venner som passer bedre inn i vårt liv som det er i dag. Noen venner er med oss gjennom hele livet, i større eller mindre grad. Noen venner vil du aldri dele noe personlig med igjen, fordi de har sviktet deg en gang for mye.

Jeg håper alle får en vennskapsrik helg, med venner av nesten alle typer!
P.S! Alle bildene her er mine, bortsett fra det siste; Ole Brum og vennene hans er funnet med et Google-søk!

9 kommentarer:

  1. så utrolig bra skrevet :)))
    - og jeg er totalt enig med deg ja :)
    det er mange kategorier vi kan putte vennene våre i, og jeg føler meg beæret over å kunne kalle deg min bloggvenninne <3
    og så takker jeg hvem enn det er som står over meg for alle de ekte vennene jeg har, de som godtar virkelig for den jeg er, og som ikke bryr seg om hvem jeg engang var :)))))

    mange varme og gode klemmer, med tanke om en vannvittig bra helg :)

    Aina :)

    SvarSlett
  2. Alle venner har sin egen funksjon. Noe prater man om ditt med, andre prater man om datt med. Noen er der for en kort tid, andre for hele livet. Noen gjør man én ting med, andre gjør man andre ting med. Men det jeg er sikker på, er at alle venner er verdifulle på sin måte!

    Stor helgeklem :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk, jenter!

    Aina, du har et rivende godt poeng i at; "de bryr seg ikke om hvem jeg engang var." De godtar deg for den du er i dag. I de fleste småsamfunn, som der du bor, er det sånn at hvis du har gjort noe dumt en gang, så blir det aldri borte. Og var du et "surre-hode" i tenårene, ja, da er det sånn du er til krampen tar deg!

    Lillesmurf - Kari... kjenner jeg må smurfe innom profilen din og se hva du pusler med!!! ;-)

    Kjersti, du har bare så rett i at ALLE venner er verdifulle på sin måte! (Kanskje bortsettt fra de falske? Eller er de også verdifulle, bare på en annen måte? Hmmm....)

    Håper dere har en strålende vennskaplig lørdag!

    SvarSlett
  4. De falske vennene er også verdifulle, for de får deg til å sette ekstra stor pris på de ekte vennene :)

    SvarSlett
  5. Flott innlegg! Jeg er veldig glad for at det finnes ulike typer venner - hver til sitt bruk, hihi.
    Jeg har den siste tiden gått igjennom en tøff periode i livet mitt, og har virkelig fått kjent hvor flotte og omsorgsfulle vennene mine - alle sammen! Det har fått meg til å forstå at flere av de jeg før ikke har ansett som spesielt nære, egentlig er det. Og at selv om man bare er bekjentskaper man bare har møtt en gang eller to, så er det godt å ha dem. Venner er fint! :)
    Og så liker jeg det Kjersti sier: "De falske vennene er også verdifulle, for de får deg til å sette ekstra stor pris på de ekte vennene :)". Så sant, så sant!

    SvarSlett
  6. Takk, trille!
    Helt klart godt med mange typer venner. Og det Kjersti sier; det er en settning med stor sannhet i!

    Håper dere har en super lørdag!

    SvarSlett
  7. For et fint innlegg:) Er enig at venner noen gang brukes litt udefinert. Hva definerer egentlig en venn? Hvor går grensene mellom venner og bekjente? Tror nok slike grenser kan være forskjellig fra person til person. Man legger ulike ting i venner og vennskap.

    SvarSlett
  8. Det tror jeg også, Hufsa! Vi er forskjellige og ser forskjellig på ting, deriblandt venner og vennskap.

    Og innimellom kan man jo undres, som du sier; hvor går grensen mellom venner og bekjente? Er det noen grense? Har det med nærhet og kjennskap å gjøre?

    Håper du får en fin mandag!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!