torsdag 13. januar 2011

Hva er det med alle skoene?

Hva er det med alle skoene? Ja, jeg forstår det bare ikke! Vi har ett par føtter, og likevel har vi behov for 50 par sko? Sko til alle slags bruk, i alle slags farger og former. Men hva slags sko trenger vi egentlig, sånn hvis vi skal holde oss på et minimum?

- hverdags-sko; hvis man nå velger å kjøpe vanntette sko i en nøytral farge, da er man berget - skulle man tro?

- fjellsko; for dem som er på tur i skog og fjell, ergo har man egentlig støvler også, siden fjellsko bør være vanntette - noe som gjør støvler unødvendig. Med et par fjellsko, har du faktisk også vintersko, for fjellsko er prima til vinterbruk - hvis du investerer i noen skikkelige.

- slalomsko; for de som står slalom.

- skisko; for de som går på ski.

- fine sko for vinteren; f.eks. støvletter.

- fine sko for sommeren; bare enkle småsko.

- joggesko; for dem som jogger eller går på tur langs veien.

- sandaler; for sommerbruk - for de som opplever sommer.

Ergo skal man være berget med 8 par sko gjennom året. Og hvis man da ikke må bytte dem ut av den enest opplagte grunnen; nemlig at de er utslitte, så er det vel ingen grunn til å kjøpe flere? Skulle man tro... men sånn er det ikke - hos de fleste...

Enkelte hamstrer sko. Sorte, brune, hvite, røde, blå, grønne, med og uten hæl, høye og lave, praktiske og upraktiske. Om de er gode å ha på føttene; helt uvesentlig! Her skal det være mange par sko!!! Den siste tiden har det vært mye fokus på hamstring som en sykdom. Er hamstring av sko en sykdom? Er enkelte redd for at skobutikkene skal gå tom for sko? Sånn at de hamstrer til dårligere skotider?

Jeg må innrømme at jeg ofte har undret på om jeg er rar, som ikke kjøper alle mulige slags sko. Jeg har også undret på om jeg er den eneste i verden med bare ett par føtter. Jeg skjønner jo at man må handle mange par sko for å holde liv i alle skobutikkene. Og jeg skjønner at man må kjøpe nye når de gamle er utslitte. Eller at skoene må byttes ut fordi de er blitt for små.

Jeg må også innrømme at jeg ler og rister en smule på hodet når mine omgivelser har kjøpt nye sko, gjerne to par i slengen, av forskjellige årsaker. Og inni hodet mitt skriker det; VI HAR BARE ETT PAR FØTTER!!! ;-) Som dere ser på bildet under, har i allefall jeg bare ett par føtter....


Når jeg tenker etter har jeg 8 par sko; fjellsko, skisko, vanntette hverdags-sko, sommerlige småsko, slalomsko og en slags fórete støvletter, sandaler og et par croks-lignende tøfler. Føler da aldri at jeg mangler sko...

Så nå spør jeg deg, hvor mange par sko har du?
- og har du bruk for alle?

Dagens tankespinn fra meg....
Takk for oppmerksomheten!

8 kommentarer:

  1. Frem til for 6 år siden hatet jeg å kjøpe sko, uansett om jeg skulle ha joggesko, gummistøvler eller tøfler. Jeg visste ingenting verre i denne verden enn å kjøpe sko.
    Så skjedde det ett eller annet i hodet mitt, og jeg fikk dilla på sko med stiletthæler. Og frem til dags dato klarer jeg meg liksom ikke uten. Nei, jeg trenger ikke alle parene med sko jeg har (har ikke talt, men jeg har sikkert 30 par sko totalt). Men hvis vi ser bort ifra de nødvendige parene av vanlige sko, så har jeg alle de andre på grunn av følelsen de gir meg og også for å matche klærne jeg har på meg.

    Jeg hamstrer ikke sko, og jeg blir ikke syk hvis jeg ikke får kjøpt sko. Men det blir litt det samme som at vi skal ha en haug med lysestaker i alle varianter i huset. Vi trenger de jo ikke (for vi har jo elektrisk lys), men vi synes det er koselig med levende lys. Akkurat som jeg synes det er koselig å ha flere "pensko" å velge mellom.

    Klem :)

    SvarSlett
  2. Takk gode gud for at d finnes flere som ikke hamstrer sko! Jeg liker ikke å handle sko. Nesten alle sko er vonde i starten og de fleste er aller best rett før de ryker.
    Jeg har 2 par joggesko (et for innebruk og et for ute), 1 par vintersko, 1 par støvletter, 1 par støvler, 1 par tøfler, 2 par sandaler (d ene burde vært kasta, men er såååå gode å ha på) og 1 par spinningsko. Burde ha kjøpt pensko, men har brukt sandaler som nødløsning for å slippe.
    Hvis vi legger sammen disse ser vi at jeg slår deg med 1 par sko ;o)
    Jepp, jeg har bruk for alle mine sko.
    Bente O

    SvarSlett
  3. Puch the button! Jeg er en av dem som har 50 par..-og det blir flere for hvert år! Det betyr selvfølgelig ikke at jeg får flere føtter for hvert år! ..-det betyr bare at jeg liker pene ting!
    Jeg liker smykker, jeg liker vesker, jeg liker kjoler, blomstervaser, puter og pledd, og jeg liker også sko.
    Jeg liker rett og slett å kunne omgi meg med pene ting.
    Jeg liker mange slags sko, akkurat som livet er fylt med forskjellige anledninger. Jeg liker komfortable sko, jeg liker fornuftige sko, jeg elsker høye heler, og faktisk, det har skjedd at jeg har kjøpt sko som har endt opp som pynt i hylla..men pytt, jeg liker dem fordet :)
    Du synes nok jeg er litt småsprø nå, men hver sin greie sier jeg..-og sko er en av mine :)
    Store klemmen til deg, håper du får en strålende dag :)

    SvarSlett
  4. Jeg hamstrer ikke på sko, men jeg tenker at det samme må jo gjelde klær. Hvem trenger 20 par bukser.14 kjoler, 30 topper osv, dette er ikke bare sko det gjelder. En har bare en kropp og kan umlig bruke 20 buker pr gang.Greit at en må ha mere enn en bukse, for en må jo få vasket før en kan bruke det igjen, etter at det har blitt skitten, men allikevel, trenger enn så masse?? Tenkte bare at jeg ville dra dette litt lengre, for det er ikke bare sko det handler om.

    SvarSlett
  5. He, he... dette skapte engasjement! Til sko-folket; jeg skjønner dere ikke, selv om dere vil ha flere å velge i - med 15 par pensko, liksom? Og sko for å pynte med? *ler* Og joda, jeg ser den med å ha mange pene ting, men hamstrer man ikke da? Pene ting, mener jeg? Er ikke det som ble båret i hus for 6 måneder siden pent lengre? Neida, alle gjør som de selv vil... Jeg bare syes det er komisk med alle skoene!!! ;-)

    Men klart man kan dra denne til at det gjelder klær også. Hva man skal med 9 ytterjakker, det begriper jeg heller ikke! En ullkåpe, en goretex jakke og en "lett" jakke... klarer meg godt jeg, i all slags vær! Klarer meg også fint med to dongribukser, to sorte bukser, 2 fjellbukser, 2 treningsbukser... ja, har bare en kropp. Tror jeg i skrivende stund har 6 langarmede vintergensere... Ok, så er jeg EKSTREM den andre veien - men jeg sliter da ut klærne før de blir kassert!!! ;-)

    Tusen takk for kommentarer og engasjementet, jenter! Kjempemorro!!!

    Ha en strålende, og gnagsårfri, dag videre!!!
    *ler*
    ;-)

    SvarSlett
  6. Jeg føler behov for å komme med en tilleggs-kommentar, for jeg har tenkt og regnet litt.

    Vår gang er ganske nøyaktig 2,17 kvaderatmeter. Hvis vi anslår at et par sko i snitt er 26*22cm (ergo altså 0,06 kvadratmeter). Hvis da alle i dette huset hadde 30 par sko hver, hvilket vil si 30*6, som da er 180 par sko. Da ville vår sko-stall til sammen være 10,8 kvaderatmeter. Da ville vi ha 4,98 høyder med sko i vår gang. La oss anslå at et par sko i snitt er 10 cm høye. Da ville skostabelen blitt ca. 50 cm høy.

    Hvordan skulle vi da kommet fra ytterdøra og inn i mellomgangen? Jeg mener, siden ytterdøra er 2 meter høy, og man skal forsere en skostabel på 0,5 meter... ?!?! Hmmmm....

    SvarSlett
  7. *ler og ler* Du har virkelig hatt noe å gjøre nå ;) Man skal ikke ha alle skoene i yttergangen samtidig skjønner du ;) For man trenger jo ikke de 12 parene med pene sandaler nå på vinteren, og på sommeren er det jo støvlettene som ikke trenger å stå fremme. Lagringsplass er hele hemmeligheten ;)

    SvarSlett
  8. ... jeg er fremdeles skrptisk, veldig skeptisk... ;-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!